Koud en warm douchen

Veel mensen douchen heel warm, maar dit is niet goed voor je huid en je haar. Het is natuurlijk wel lekker vooral als het koud is buiten, maar nu de zomer er aan komt vind ik het altijd fijn om wat kouder te douchen. Sowieso douche ik niet echt warm eerder lauw. Als het buiten warm weer is douche ik ook wel eens helemaal koud.

Warm douchen is vooral met koud weer fijn en er is niks mis mee tenzij je té warm doucht. Omdat je lichaamstemperatuur rond de 37 graden ligt is het normaal om warm te douchen maar je kan ook té heet douchen. Dit is slecht voor je huid want hiervan kan je zelfs eerste graadsbrandwonden oplopen.
Koud douchen is wel goed voor je. Het is goed voor je haar en voor je huid.
Je hoeft natuurlijk niet heel de tijd koud te douchen, je kan eerst warm douchen en daarna aan het eind je douche op koud zetten. Dit is ook goed voor je bloedsomloop. Ook is dit goed voor je haar omdat de huidschubben zich dan sluiten. Een koude douche is ook goed voor je weerstand. Je word er minder snel verkouden door. Als ik koud douche heb ik zelf ook altijd het idee dat mijn shampoo er sneller uit gewassen is. In het begin is het even wennen om koud te douchen, maar vooral als het warm is, koel je er lekker van af. In de winter is het moeilijker om koud te douchen maar zoals ik hierboven al zei kan je ook eerst warm douchen en daarna op het einde even koud douchen. Wat ook fijn is als je ’s ochtends douched is dat je gelijk wakker wordt.
Er zitten dus nadelen maar zeker ook voordelen aan douchen met koud water, douchen jullie vaak koud?

Geef een reactie

