DIY: Kanten schaaltje

I’m back, ik ga weer proberen het vol te houden om om de dag iets online te zetten. Vandaag laat ik jullie een DIY zien. Ik ga jullie laten zien hoe je van kant een klein schaaltje/mandje kan maken. Het is handiger om een gehaakt kleedje te gebruiken maar dat heb ik niet dus heb ik het met kant geprobeerd.

Wat heb je nodig:
– Kant of een gehaakt kleedje
– Een schaaltje
– 140 gram suiker
– Een half kopje kokend water

Stap 1:
Neem een stukje kant en knip hier een rondje uit. Je kan zelf weten hoe groot dit moet zijn.

Stap 2:
Zoek een schaaltje of bakje die een goede maat heeft. Ik laat in deze DIY zien dat ik het kant in het schaaltje doe maar het is handiger om het op de onderkant van het schaaltje te leggen.

Stap 3:
Doe 140 gram in een schaaltje en giet hier een half kopje kokend water bij.

Stap 4:
Deze foto is een beetje wazig maar dat maakt verder niet zo veel uit. Als je het kokende water bij de suiker hebt gedaan zal de suiker smelten. Je moet een beetje roeren door de suiker heen met een lepel. Er blijft nog wel een klein beetje suiker op de bodem liggen maar dat maakt niet zo veel uit. Het lijkt gewoon water maar als je de vloeistof op je vinger doet of van een lepel weer terug in het schaaltje laat gaan zie je dat het dikker is dan normaal water. Je dompelt het kanten rondje hier nu in.

Stap 5:
Wring het stukje kant nu uit en doe het in het schaaltje. Alles gaat wel heel erg plakken door de suiker maar je laat het schaaltje zo ongeveer anderhalve dag staan.

Stap 6:
Na anderhalve dag is het suikerwater opgedroogd en is het stukje kant hard geworden. Nu moet je voorzichtig het kant uit het schaaltje trekken. Doe dit voorzichtig want kant kan snel schuren omdat het aan het schaaltje blijft plakken.

Stap 7:
Nu kan je voor de zekerheid nog even het schaaltje op de onderkant van de kom leggen omdat de buitenkant meestal nog niet helemaal droog is. Zo kan het nog even goed hard worden. Zoals je ziet glimt de buitenkant ook al!

Stap 8:
En je bent klaar! Nu kan je er bijvoorbeeld sieraden of speldjes of iets anders in doen. Je verwacht misschien dat het heel plakkerig is van de suiker maar het is helemaal hard en het plakt ook niet meer! Het zakt ook niet in en het ziet er super leuk uit!

Ik vind het er heel leuk uit zien en ik denk dat ik deze DIY nog wel vaker ga doen!

3 gedachtes over “DIY: Kanten schaaltje

Geef een reactie

