DIY: Strik Kussen

Vandaag weer een DIY! Deze week heb ik dit kussen gemaakt en ik ga proberen het vandaag zo goed mogelijk uit te leggen. Ik heb terwijl ik bezig was geen foto’s gemaakt, maar het is geen moeilijke DIY.

Wat heb je nodig:
– Een naaimachine
– Wit garen, of een andere bijpassende kleur
– Stof, je kan zelf kiezen welke kleur of met wat voor print
– Een kussen

Dit is het kussen wat ik jullie vandaag ga laten zien. Ik heb alles met een naaimachine gedaan maar je kan het ook met de hand doen. Dit is natuurlijk wel wat meer werk. Als eerste heb je een gewoon kussen nodig. Je kan de kussenhoes zelf maken maar ik heb een kussen gekocht waar al een hoes om heen zat. Ik heb dit kussen gekocht bij de Action voor ongeveer €3,80. Er zijn verschillende kleuren te koop, ik heb voor deze basiskleur gekozen. Misschien moet je even zoeken naar de kussen want ze zijn vacuüm verpakt, ze zitten dus in een plastic zak zonder lucht erin.

Kies een stof uit waar je genoeg van hebt. Als eerst bepaal je hoe smal de band om het kussen moet zijn. Er zijn niet echt maten of ee patroon die je aan moet houden. Het is vooral even aan jezelf om te kijken hoe lang en dik een bepaald stuk stof moet zijn. Het eerste wat je gaat doen is de brede strook die om het hele kussen gaat op meten. Het is een vrij brede strook. Ik vind het mooi dat het kussen nog een beetje in krimpt aan de zij kant. Wat ik heb gedaan is dit: Ik heb een brede strook stof genomen deze heb ik in de breedte dubbel gevouwen en dicht genaaid. De uit eindes heb ik aan elkaar vast gemaakt. Deze ‘ring’ kan je er aan het einde om heen schuiven.

Nu de strik. Knip een vierkant uit en maak deze tot een strik door in het midden de zijkanten naar het midden te brengen.

Ondertussen moet je het middelste deel maken. Hiervoor pak je een klein stukje stof. Dit stukje doe je om de strik én om de band. De strik blijft nu als het goed is zitten, anders moet je hem iets strakker aan trekken. Dit zit je aan de achterkant van de brede band vast. Aan het einde schuif je de band om het kussen heen.

De uitleg klinkt iets simpeler dan het is, maar als je een beetje ervaring hebt met naaien op een naaimachine dan is dit niet zo moeilijk. Je kan het ook simpeler doen door alles met maar een stukje stof te naaien, ik vouw alles dubbel en stik het binnenste buiten. Daarna keer ik het weer om en stik ik het dicht. Als je geen ervaring hebt met naaien klinkt dit waarschijnlijk een beetje vaag.

Hopelijk snappen jullie mijn uitleg een beetje, je kan bijvoorbeeld ook hulp vragen aan je moeder of oma. Het is geen moeilijke maar wel een leuke DIY, vind ik. Je kan zelf weten met wat voor stoffen en kleuren je het doet! Als er nog vragen zijn kan je die in de comments stellen!

7 gedachtes over “DIY: Strik Kussen

Geef een reactie

