Lifestyle: Mijn Schoolspullen & Motivatie Tips

Ja ja, school is alweer een tijdje bezig maar toch laat ik jullie alsnog mijn schoolspullen zien. Ik liet jullie voordat school begon al zien hoe ik mijn boeken heb gekaft en vandaag laat ik jullie dus ook mijn andere schoolspullen zien. Veel van deze spullen zoals bijvoorbeel de schriften zijn nog gewoon te koop, dus mocht je nog iets willen kopen wat je in dit artikel ziet dan denk ik dat dat nog kan!

Ik zit nu in 4 vwo, en eigenlijk gaat het toe nu toe best goed! Eigenlijk ben ik daar een beetje verbaasd over omdat het vorig jaar iets minder goed ging. Maar ik hoop dat het zo blijft gaan zoals het nu gaat, dan ben ik in ieder geval helemaal blij! Ik heb het nog steeds wel erg druk met school en omdat ik sinds een tijdje op zaterdag werk heb ik niet zo veel tijd meer met mijn blog. Maar ik probeer wel regelmatig een artikel online te zetten.

Agenda’s uitzoeken vind ik altijd erg leuk. Ik twijfel altijd erg tussen verschillende agenda’s, maar dit jaar vielen de agenda’s me toch een beetje tegen. Dit vond ik zelf de leukste agenda, van Shopperella. Een super schattige lichtroze agenda, met een patroontje wat mij aan een kussentje doet denken! Wat ik wel een nadeel vind aan deze agenda is dat hij vrij smal is. Ik schrijf & teken nogal veel in mijn agenda ook vooral dingen die ik niet moet vergeten, maar daar is niet zoveel ruimte voor in deze agenda. Verder vind ik hem wel erg schattig.

Dit zijn een paar van mijn leuke schriften. De rest van mijn schriften heb ik gewoon bij de Action & Hema gekocht. Van links naar rechts: Hema, Lief, Pip Studio, Cotton Candy.

Dit zijn een beetje de belangrijkste schoolspulle, mijn etui is ook van de Hema.

Nu wat tips om dit jaar (hopelijk) met goede cijfers door te komen:

Planning maken
Waarschijnlijk zul je dit je leraren of je ouders wel vaker horen zeggen: Probeer alles goed te plannen. Maar dit is ook echt belangrijk, want het is niet zo handig als je in de les komt met een leeg schrift, waarin eigenlijk je huiswerk had moeten staan. Er zijn vast wel momenten waarop er opeens veel huiswerk & repetities tegelijk komen. Op zo’n moment is het erg handig om een soort lijstje te maken van wat je nog moet doen. Wat ik altijd doe is dit: ik scheur gewoon een blaadje uit mijn schrift en daarop schrijf ik wat ik nog moet doen, met eventueel de datum ervoor. Als ik alles heb opgeschreven ga ik eronder verder, of op de achterkant. Hier schrijf ik op wat ik per dag ga leren of maken. Bij ons op school heb je twee uur in de week een uur waarin je opdrachten moet maken. Dit krijg ik nooit allemaal af in die twee uurtjes op school. Omdat het niet fijn is om alles in een keer te krijgen probeer ik iedere dag bijvoorbeeld een opdracht te maken. Zo heb je aan het einde toch alles af! Dit is ook handig als je bijvoorbeeld veel woordjes of iets anders moet leren. Je kan op je lijstje aanvinken wat je hebt gemaakt. Je kan ook To-do lijstjes kopen bij bijvoorbeeld de Hema, maar ik gebruik gewoon papier uit een schrift.

Herhalen
Ik denk dat dit wel de beste tip is die ik kan geven op het gebied van leren voor een repetitie. Herhalen. Het kost misschien iets meer tijd maar uiteindelijk haal je er meestal wel een hoger cijfer door. Begin bijvoorbeeld drie dagen van te voren. Stel je hebt donderdag een repetitie van Biologie. Begin maandag alvast door alles een keer door te lezen. Maak dinsdag een samenvatting van alles of een paar paragrafen. En leer alles daarna goed op woensdag en maak eventueel je samenvattingen af. Zo herhaal je steeds de stof, en door te herhalen blijft de stof beter hangen.

Oefenen & leren van je fouten
Dit lijkt een beetje op herhalen, maar het is net iets anders. Oefenen is vooral handig bij vakken als wiskunde en talen. Oefen bijvoorbeeld met moeilijke sommen, of maak de sommen die je fout hebt gedaan overnieuw. Kijk later naar de antwoorden om te zien of je het nu wél goed hebt gedaan. Door veel te oefenen krijg je sneller onder de knie hoe iets moet. Je kan alles wel geleerd hebben, maar je moet het ook toe kunnen passen. Bij talen is het ook handig om te oefenen, bijvoorbeeld op wrts.nl een hele handige site om woordjes en zinnen te oefenen. Ook hierbij is herhalen & oefenen belangrijk, want de enige manier om die rijtjes in je hoofd te krijgen is: leren, leren & leren. Oefen ook door bijvoorbeeld een woordje wat je steeds fout doet drie keer op te schrijven, zo onthoud je het beter.

Huiswerk maken
Goed, ik denk dat jullie het met me eens zijn als ik zeg dat huiswerk niet mijn favoriete bezigheid is. Maar toch is het wel handig om je huiswerk te maken. Mijn tip: maak in het weekend alvast al je huiswerk voor heel de week. Zo stapelt het zich niet op, want doordeweeks krijg je natuurlijk ook huiswerk op voor bijvoorbeeld de volgende dag. En huiswerk maken doe je (gelukkig!) niet voor niks, want door dingen op te zoeken en opdrachten te maken ben je toch al bezig met de stof die je zometeen moet gaan leren. Kruis alles wat je af hebt af in je agenda of maak een klein lijstje.

Dit waren een paar simpele tips waarvan ik heb gemerkt dat ze toch wel werken. Natuurlijk is school en vooral het huis- en leerwerk niet leuk maar als je het dan toch moet doen, probeer het dan goed te doen! Denk vooruit, tel bijvoorbeeld de weken af tot de eerstvolgende vakantie. Ik ben bijvoorbeeld al weer aan het aftellen naar de herfst en zelfs al de kerstvakantie!

Laat je niet afleiden
Jaa… als je met je huiswerk bezig bent is zelfs een witte muur interessant. En ja soms heb je je computer nodig voor je huiswerk bijvoorbeeld wrts.nl maar ach dan kan je vast ook nog wel even je mail checken. Oh! Een nieuw berichtje van Facebook, naja daar kan je ook nog wel even naar kijken en als dan ook nog eens het icoontje van MSN vrolijk begint te knipperen, oeei: vaarwel concentratie & huiswerk. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar mijn mobiel en laptop zijn echt mijn twee grote afleiders. Ik kan ook geen huiswerk maken met mijn laptop voor me, want de neiging om even op youtube te kijken of een andere site is echt té groot. Dus wat ik tegenwoordig doe: ik laat mijn laptop en mobiel beneden liggen en ik maak mijn huiswerk op m’n kamer. Probeer om je niet te laten afleiden, zo ben je alleen maar langer bezig met je huiswerk en je wilt natuurlijk het liefste zo snel mogelijk klaar zijn.

Ik hoop dat ik jullie een beetje heb geholpen met deze tips! Als jullie vaker dit soort tips willen lezen, laat het me dan weten. Dit kan bijvoorbeeld ook over andere onderwerpen zijn!

3 gedachtes over “Lifestyle: Mijn Schoolspullen & Motivatie Tips

  1. Wat handig ! (je mobiel en laptop beneden laten) hahah ik doe precies wat je zegt ik heb dan gewoon geen concentratie . Dankjewel voor de tips ! xx

Geef een reactie

