Column: Vrolijkheid

Ik hou ervan om vrolijk te zijn en ik denk dat iedereen wel van vrolijk zijn houd. Vroeger toen ik klein was, was ik altijd vrolijk. Bij vrolijkheid denk ik vooral aan blij zijn, lachen en leuke dingen. Ik kan vaak zonder een bepaalde reden opeens heel erg vrolijk zijn. Maar er zijn ook van die dagen dat alles gewoon perfect gaat. Je wordt bijvoorbeeld wakker met de zon die door de kieren van je gordijn op je gezicht schijnt. Vervolgens zet je in een keer een perfecte eyeliner zonder dat je met wattenstaafjes in de weer moet. En terwijl je al blij bent merk je ook nog eens dat je haar die dag perfect zit! Dit is voor mij al het begin van een dag die perfect begint. Wat er verder op die dag nog gebeurd maakt mij niet zo uit, ik ben die hele verdere dag vrolijk!

Er zijn ook bepaalde dingen waar ik nog vrolijker van wordt, of waar ik vrolijk van word als ik chagrijnig ben. Zo word ik bijvoorbeeld altijd vrolijk van het muziekje van de Indische waterlelies uit de Efteling. Dat klinkt misschien een beetje raar, maar dat is een liedje waar ik gewoon heel erg vrolijk van word.

Ik denk dat het ook belangrijk is om positief te denken. Dit kan soms moeilijk zijn, maar soms is dat helemaal niet zo moeilijk. Een positieve instelling is zoveel fijner dan een negatieve instelling. Niet alleen voor jezelf maar ook voor andere. Probeer te lachen en aardig te zijn tegen andere, ook al vind je iemand niet zo aardig of heb je daar even geen zin in: probeer het eens en je zult zien dat die ander waarschijnlijk ook aardig terug doet tegen jou.

Ben je chagrijnig of boos? Probeer jezelf dan op te vrolijken. Denk aan dingen die je blij maken of luister naar vrolijke muziek. En natuurlijk is het helemaal niet erg om af en toe niet zo vrolijk te zijn, daar heeft iedereen wel eens last van. Als ik bijvoorbeeld een laag cijfer heb word ik altijd chagrijnig en dan heb ik gewoon geen zin om tegen iemand te praten en dingen als ‘ach dat haal je wel weer op’ of ‘het is bijna een 5’ werken bij mij dan niet echt. Maar na een paar uurtjes vergeet ik het gewoon, een cijfer is een cijfer en dan had ik er maar beter mijn best voor moeten doen.

Zie je dat iemand anders een rotdag heeft? Probeer diegene dan eens op te vrolijken. Vraag bijvoorbeeld wat er aan de hand is of probeer diegene aan het lachen te maken.
Het is ook altijd leuk om mensen complimentjes te geven op bijvoorbeeld hun haar of kleren, vaak worden mensen hier erg blij van en zoveel moeite is het niet om iemand een complimentje te geven.

Ik vind het altijd wel leuk om te zien waar mensen vrolijk van worden. Ik werk bijvoorbeeld bij een bakker en je merkt het echt meteen als het buiten mooi weer is en het zonnetje schijnt. De meeste mensen zijn dan gelijk een stuk aardiger. Ook zijn touristen vaak ook vrolijk omdat ze lekker op vakantie zijn (maar soms ook totaal niet haha).

Er zijn zoveel kleine dingen die je vrolijk kunnen maken, maar vaak kijken mensen over deze kleine dingen heen. Probeer eens om juist op kleine dingen te letten en andere mensen vrolijk te maken. Je zult zien dat je hier zelf ook een stuk vrolijker van word!

Geef een reactie

