Catfish

Catfish, kennen jullie het MTV programma al? Catfish is tegenwoordig zelfs een officieel werkwoord in Amerika. Catfish is een tv show gebaseerd op een documentaire die werd uitgezonden op MTV. Ik zag deze documentaire niet op MTV maar in Nederland werd hij volgens mij op Nederland 3 uitgezonden. Ik zag deze documentaire voordat ik wist wat het was, het was toen ook nog helemaal nieuw. In het begin vond ik het een beetje een aparte documentaire, ik wist niet precies wat ik moest verwachten, maar achteraf gezien wisten de documentaire makers dat zelf ook niet. Ik vond het eerst zelf een beetje horror achtig, haha!

Ik zal nu eerst eens uitleggen waar de documentaire eigenlijk over ging. Op het internet is een catfish iemand die een nep profiel aanmaakt (bijvoorbeeld op facebook) en doet alsof hij/zij iemand is die hij/zij eigenlijk helemaal niet is door verkeerde informatie te geven en zich voor te doen als een ander persoon. In de film/documentaire Catfish volg je Nev een 24-jarige fotograaf uit New-york. Via facebook vraagt een acht jarig meisje of ze foto’s van hem mag na schilderen, vervolgens stuurt ze deze schilderijen ook op. Nev wordt bevriend met de Abby het meisje en haar familie. Op een gegeven moment vind hij de zus van de acht-jarige Abby leuk, Megan. Hij raakt in contact met Megan via facebook, sms, bellen en hij wordt dus ook echt verliefd op haar. Hij besluit Megan op te zoeken om erachter te komen waarom ze bijvoorbeeld nooit een keer in het echt wil afspreken. Hij besluit haar op te zoeken en zo komt hij uiteindelijk achter de waarheid, hij is zelf dus gecatfished.

Er is nu dus ook een tv-show gepresenteerd door Nev van de documentaire en een vriend van hem. Hierin zie je allerlei van dit soort verhalen. Meestal blijken ze dus met heel iemand anders te praten dan ze denken.

Ik zelf heb nooit een catfish verhaal mee gemaakt hoor, maar ik vind het altijd wel heel leuk om dit programma te zien. Het is zo raar om te zien dat ze denken tegen iemand te praten en diegene ook echt te kennen, maar dat is dan eigenlijk helemaal niet zo!

Pas uploade een van mijn favoriete Amerikaanse youtubers Megan van Meganheartsmake-up ook haar eigen Catfish filmpje. Zo zie je maar weer dat het echt iedereen kan overkomen. Ik vind het zelf wel interessant ten eerst dat mensen dit al doen. Er zullen vast wel een heleboel redenen voor zijn en iedereen heeft er denk ik een eigen mening over, maar ik zou het mezelf echt niet voor kunnen stellen dat je bevriend met iemand raakt die niet weet dat jij eigenlijk heel iemand anders bent. Ik snap aan de andere kant ook wel weer dat ze op een gegeven moment niet meer eerlijk durven te zijn. Maar toch zou ik het zelf bijvoorbeeld niet kunnen.

En dan heb je nog degene die eigenlijk gewoon heel de tijd voor gek zijn gehouden. Vaak zie je wel dat ze eerst boos zijn, wat ik heel goed begrijp maar achteraf als ze hebben nagedacht thuis toch nog willen praten. Dat vind ik dan wel weer bijzonder. Ik weet niet wat ik zelf in zo’n situatie zou doen maar ik vind het wel knap dat ze toch terug gaan om nog te praten en soms zelfs ook bevriend raken.

En dan had je ook nog de aflevering waarin een meisje zich als jongen voor deed bij een meisje die ze kende om wraak te nemen. Ze hadden allebei iets met dezelfde jongen gehad en er waren tussen deze twee meisjes allerlei problemen en ruzie. In die aflevering begonnen ze ook bijna te vechten en moesten ze uit elkaar gehouden worden. Dat is natuurlijk helemaal schokkend, haha!
Of je komt erachter dat iemand een nep profiel heeft aangemaakt met foto’s van jou! Dat lijkt me pas echt raar! Als iemand zich met foto’s van jou voor doet als iemand.

Je zal misschien denken, waarom dit artikel? Dat weet ik zelf eigenlijk ook niet zo goed. Ik vind het gewoon heel interessant. Ik denk dat ik hiermee wil laten zien dat je echt voorzichtig moet zijn op het internet. Je weet maar nooit wie er aan de andere kant achter de computer zit. Jij kan dan misschien eerlijk zijn maar een ander is dat misschien wel niet. Mijn tip is eigenlijk dat je altijd alleen mensen moet toevoegen die je kent en als je contact hebt met iemand die je niet kent, zoek dan zoveel mogelijk dingen uit om te kijken of het allemaal echt is. Maar tegenwoordig moet je zo goed uitkijken er gebeuren zoveel dingen op het internet.

Ik hoop dat jullie dit soort artikeltjes toch ook een beetje leuk vinden. Het kan dat je het misschien raar vind en denkt: huh? Maar ik wil ook eens af en toe wat andere artikelen schrijven en ik hoop dat jullie dit toch ook leuk vonden (:

Een gedachte over “Catfish

  1. Ik keek laatst ook dit programma op tv. Ik vond het echt leuk en indrukwekkend om te zien! Maar sommige mensen zijn wel een beetje naïef, dat ze echt denken dat ze bijvoorbeeld een relatie op internet hebben met een model :p

Geef een reactie

