Tutorial: Braided up-do

Ik hou van vlechten, vissengraatvlechten, normale vlechten, ingevlochten vlechten noem maar op. Ik draag naar school erg vaak een knot met iets van een vlecht erbij en pas probeerde ik weer eens wat nieuws. Vandaag ga ik jullie laten zien hoe ik dit heb gedaan.

Begin zoals altijd met je haar goed door geborsteld. Het maakt niet uit of je een middenscheiding hebt of een zijscheiding.

Hierna verdeel je je haar in drie plukken. Aan de linkerkant van je hoofd heb je een pluk haar, aan de rechterkant van je hoofd ook en van achter heb je als laatste ook nog een pluk haar. Van de achterste pluk haar maak je nu een lage knot. Zorg dat de knot goed vast zit met schuifspeldjes of een stiekje want de knot is de basis van je kapsel.

Nu ga je verder met het vlecht gedeelte. Begin bij een van de twee nog los hangende plukken. Pak vanaf de voorkant van je haar een klein plukje met haar en verdeel deze in drie kleine plukjes.

Je gaat nu een dutch braid maken. Een dutch braid is een vlecht die onderlangs gevlochten is. Je hebt een linkse pluk een middelste en een rechter pluk haar. Je doet steeds vanaf de zijkant een pluk haar onder het midden door. Bij deze haarstijl heb ik het vanaf de voorkant ingevlochten. Ik pak dus steeds bij de linker pluk haar (op de foto de onderste) een klein beetje haar erbij en daarmee vlecht ik verder. Zo krijg je een mooie effect waar alleen de onderkant is ingevlochten. Als je niet snapt wat ik bedoel: don’t worry, ik zet binnenkort een serie met filmpjes online waarin ik de basis van het invlechten uitleg. Je kan dit trouwens ook doen met een normaal gevlochten vlechtje.

Je vlecht door totdat je geen haar meer over hebt. Hierna vlecht je gewoon op de normale manier verder (wel nog steeds onderlangs).

Maak de vlecht hierna ietsjes losser door de vlecht een beetje uit elkaar te trekken. Hierdoor word de vlecht minder strak en iets breder. Hierna doe je precies hetzelfde weer aan de andere kant.

Jeah Pippi Langkous! Nu heb je dus twee ingevlochten vlechten en een knot nu moet je alles nog vast zetten.

Nu leg je een van de twee vlechten om de knot heen. Je kan de vlecht op verschillende plekken vast zetten met een schuifspeldje, maar vaak blijft hij ook gewoon liggen als je hem alleen aan het einde vast zet.

Mijn haar is erg lang waardoor mijn vlecht helemaal rond de knot kan, maar bij korter haar kan je dit kapsel ook gewoon maken. Toen ik een keer rond de knot was heb ik het einde vast gezet met een schuifspeldje. Het losse stukje haar heb in onder de vlecht en de knot verstopt. Deze losse plukjes kunnen later op de dag los springen maar je kan ze dan altijd weer vast zetten met een schuifspeldje.

Nu leg je de andere vlecht over de vlecht die er zat heen. Je kan de vlecht ook onderlangs doen maar ik vind bovenlangs mooier.

Zet alles goed vast met schuifspeldjes en je bent klaar!

Dit kapsel ziet er best ingewikkeld uit maar eigenlijk valt het hartstikke mee! Je kan in plaats van het invlechten ook een normaal vlechtje maken als je dat makkelijker of mooier vind. Je kan het ook op andere manieren invlechten, met een vissengraatvlecht lijkt me dit ook erg mooi!

Ik hoop dat jullie dit artikel leuk vonden! Ik wil trouwens ook iedereen bedanken voor de comments op mijn vorige artikelen. Sinds mijn artikel waarin ik van alles vertelde over mijn blog en comments en zo krijg ik weer wat meer comments en dat vind ik echt super leuk! Dus blijf comments schrijven, haha!

4 gedachtes over “Tutorial: Braided up-do

Geef een reactie

