Boek: Across the universe – Beth Revis | Review

Al vanaf dat ik klein ben, hou ik van lezen. Ik lees dan ook erg veel en ik ben steeds op zoek naar nieuwe boeken om te lezen. Terwijl ik wat op een boekenblog rond keek kwam ik een review van een boek tegen wat gelijk mijn aandacht trok. Niet alleen door de prachtige cover maar ook door de titel. Ik ben iemand die een boek altijd gelijk koopt en ik ben gelijk begonnen met lezen. Klik verder om te lezen of de titel ook net zo mooi was als het boek zelf!

Ik moet van tevoren wel zeggen dat ik dit boek in het Engels heb gelezen en dat hij (nog) niet in het Nederlands vertaald is. Als je Engels redelijk goed is en je wel eens vaker boeken in het Engels leest, zal je dit waarschijnlijk goed kunnen volgen. Af en toe heb ik zelf wel wat opgezocht omdat ik bepaalde betekenissen niet precies wist, maar over het algemeen had ik niet veel moeite om het boek te begrijpen.

Het boek gaat over een een ruimteschip Godspeed dat naar een nieuwe planeet vertrekt die te vergelijken is met de aarde en waar dus nieuwe mensen op kunnen leven. Maar het ruimteschip moet eerst nog 300 jaar reizen om er te komen, erg lang dus, maar er zijn wel mensen nodig die de toekomstige planeet gaan bewonen. Omdat geen enkel mens 300 jaar oud kan worden, worden er mensen met belangrijke functies in bijvoorbeeld de wetenschap en het leger ingevroren. Pas 300 jaar later, als ze op de nieuwe planeet aan zullen komen worden ze weer ontdooid. Een van de mensen die wordt ingevroren is Amy en jong meisje waarvan haar ouders een belangrijke functie hebben en dus van nut kunnen zijn op de nieuwe planeet. In het verhaal wordt Amy niet wakker als ze op de planeet zijn, maar 50 jaar te vroeg. Op het schip leven mensen die vrijwel allemaal hetzelfde eruitzien omdat ze zich al zo lang voortplanten, Amy valt dus erg op. Op het schip is één leider die Eldest wordt genoemd, hij houdt alles onder controle. Amy heeft het erg moeilijk om zich aan te passen aan het leven op het schip, en ze heeft door dat er vreemde dingen gebeuren op het schip. Want wie heeft haar bijvoorbeeld laten ontdooien, ze had dood kunnen gaan en iemand heeft haar dus geprobeerd haar te vermoorden. Samen met Elder, de toekomstige opvolger van Eldest, probeert ze achter de geheimen van het schip te komen.

Goed, een verhaal kort samenvatten is niet mijn sterkste punt maar ik hoop dat wel een beetje duidelijk is geworden waar dit verhaal over gaat. Omdat ik de kaft erg mooi vond heb ik de hardcover gekocht. Wat heel erg handig is, is de plattegrond van het schip aan de binnenkant van de kaft. Hierdoor krijg je een goed beeld van het schip en de verschillende verdiepingen waar het verhaal zich afspeelt.

Het verhaal zelf is geschreven vanuit twee perspectieven. Het ene hoofdstuk lees je het verhaal vanuit Amy en het andere hoofdstuk vanuit Elder. Dit vind ik echt een pluspunt, dit maakt het boek heel interessant omdat je hierdoor weet wat Amy en Elder denken. Amy een meisje wat op aarde is geboren is denkt natuurlijk heel anders dan Elder die op dit schip geboren is en niet beter weet dan het leven op een schip met ijzeren muren. Dit vond ik erg fijn.
Alles in het boek wordt ook goed beschreven, je krijgt een goed beeld van het schip en hoe groot het eigenlijk in werkelijkheid is. Ook zijn er een heleboel dingen op het schip anders dan hier op aarde en ik vond het heel interessant om dit allemaal te lezen.
Ik heb het hele boek geen momenten gehad waarop ik het saai vond, er gebeurt steeds weer iets nieuws. In het begin was ik wel benieuwd naar het proces waarbij ze de mensen bevriezen, want dit kan natuurlijk helemaal niet. Ik was benieuwd hoe dit beschreven was, maar het is eigenlijk heel realistisch geschreven. Verderop in het boek zijn er ook nog een aantal dingen die ook goed en realistisch geschreven zijn. Er is goed over deze dingen nagedacht.

Het einde van het boek is heel onvoorspelbaar, ik had al wel mijn vermoedens maar het einde is echt verrassend!

Ik ben erg blij dat ik dit boek gekocht heb en ik ben ook erg benieuwd naar het tweede en derde deel! Ik heb het tweede deel gelijk besteld, ik hoop dat hij snel binnen komt!

2 gedachtes over “Boek: Across the universe – Beth Revis | Review