Hoe blijf je gemotiveerd? | Lifestyle

Hoe blijf je gemotiveerd? Dat is een vraag die ik mij ook wel eens stel als iets weer eens niet gelukt is, of als ik het gevoel heb dat het nooit zal lukken. Maar toch denk ik dat het heel erg belangrijk is om altijd te blijven proberen en door te gaan. En dus ook gemotiveerd te blijven. Vandaag ga ik jullie proberen wat tips te geven om gemotiveerd te blijven, ze zullen vooral op school gericht zijn maar misschien kan je ze ook nog voor andere dingen gebruiken!

Het schooljaar is alweer bijna voorbij maar dat betekent voor mij niet dat ik de laatste weken rustig aan kan doen. Ik hoorde altijd van iedereen dat vwo 5 echt het moeilijkste jaar was, en nu ik zelf bijna klaar ben met dit jaar ben ik het daar volledig mee eens. Wat een rampenjaar is vwo 5. Ik weet niet of dit bij alle profielen hetzelfde is, maar voor mijn profiel NG&NT was dit echt het moeilijkste jaar wat ik tot nu toe gehad heb. Omdat mijn cijfers ook niet altijd even hoog waren, werd het op een gegeven moment nogal een opgaven om mijzelf gemotiveerd te houden. Maar ik denk dat het wel aardig gelukt is, want alle reservemotoren die ik nog ergens verstopt had, zijn ingeschakeld voor de laatste paar weken.

Wat ik het allerbelangrijkste vind is om te blijven proberen. Soms is dit lastig, maar ik denk dat het het meestal wel waard is. Het zou bijvoorbeeld zonde zijn om net voordat het schooljaar eindelijk klaar is de hoop op te geven en te stoppen met alles wat met school te maken heeft. Je hebt dan al het hele jaar je best gedaan, dus dan maken die paar weken ook niet meer zoveel uit. En door je best te blijven doen zullen anderen ook zien dat je het echt wil.

Een ding dat ook kan helpen is om je te focussen op de positieve dingen. Probeer je bijvoorbeeld te focussen op alles wat wél lukt. Als je je op de positieve dingen richt, zul je zien dat er ook een heleboel dingen wel goed gaan. Ook op school kan je dit bijvoorbeeld gebruiken door ook eens naar de cijfers te kijken die wel goed zijn. Zo zul je zien dat je vast ook nog wel goede cijfers hebt of haalt. Alle negatieve dingen overheersen vaak, maar als je meer op de positieve dingen gaat letten zul je zien dat echt niet alles slecht is.

Om een goed overzicht te krijgen van wat je nog allemaal moet doen is het ook handig om alles een keer duidelijk op te schrijven. Dit is iets wat ik zelf ook veel doe. Ik probeer in drukke weken een to-do list te maken en alles duidelijk op te schrijven zodat ik zeker weet dat ik niks vergeet. Ook kijk ik altijd goed naar wat er de komende weken nog gaat komen zodat ik ook weet met wat voor toetsen of repetities ik mijn cijfers eventueel nog omhoog kan halen. Met verslagen kun je bijvoorbeeld makkelijker je cijfer nog omhoog proberen te krijgen dan met moeilijke repetities.

Iets wat mijn beste vriendin en ik nu ook gaan doen is samen leren voor de laatste repetities en school examens. Als een van de twee het dan niet snapt kan de ander het misschien uitleggen of kan je er samen proberen uit te komen. Ook houd je elkaar gemotiveerd doordat je allebei moet leren, waardoor je misschien ook minder snel word afgeleid.

Op school blijven leraren vaak maar benadrukken hoe het met je cijfers gaat, maar uiteindelijk ben jij degene die er iets aan kan doen. Probeer vooral om je best te blijven doen en ik denk altijd maar zo: ik zal ze nog wel eens laten zien wat ik kan. 

Probeer ook om je niet te laten afleiden. Dit is vooral bij het leren van saaie vakken moeilijk maar wel belangrijk. Ik word bijvoorbeeld heel snel afgeleid door mijn laptop, dus als ik ga leren probeer ik altijd eerst de vakken te doen waarbij ik zeker weet dat ik geen laptop nodig heb. Zo kan ik dit eerst doen en als ik hem uiteindelijk toch nodig heb kan ik hem er alsnog bij pakken!

 

Als je eenmaal afgeleid bent is het moeilijk om weer terug aan het werk te gaan. Als ik uit school kom probeer ik ook altijd om gelijk naar mijn kamer te gaan zodat ik niet voor de tv blijf zitten bijvoorbeeld. Maar als het dan toch gebeurt probeer ik mezelf altijd toch weer aan het leren te krijgen door zo te denken: andere dingen kan je altijd nog doen, maar als ik morgen tijdens die repetitie een antwoord niet weet doordat ik niet goed geleerd heb, dan heb ik spijt dat ik nu niet gelijk ben gaan leren.

Natuurlijk zullen niet al deze dingen bij iedereen werken, maar je kan het wellicht proberen. Ik hoop dat in ieder geval dat jullie er misschien iets aan zullen hebben!

 

4 gedachtes over “Hoe blijf je gemotiveerd? | Lifestyle

Geef een reactie

