Juliette-trilogie – Tahereh Mafi | Boeken review

Ik hou van lezen en daarom vind ik het ook leuk om af en toe een boeken review online te zetten. Ik lees best veel reviews van boeken op boekenblogs en ik merk dat ik er zelf altijd best veel aan heb als ik bijvoorbeeld een nieuw boek wil kopen. Dit keer heb ik een review van een serie die je misschien al wel eens voorbij hebt zien komen: de Juliette-trilogie geschreven door Tahereh Mafi.

Zoals je ziet bestaat de serie uit drie dikke boeken en twee dunne boekjes. De serie bestaat uit drie delen die worden geschreven vanuit het perspectief van Juliette. Dit zijn de drie dikke boeken, deel 1: Vrees me, deel 2: Breek me, deel 3: Vertrouw me. Daarbij zijn er ook nog twee dunne boekjes in de serie. Deel 1,5: Verwoest me en deel 2,5: Versplinter me. Deze twee boekjes hoef je niet te lezen om te serie te begrijpen, maar ik vond het wel leuk om te lezen omdat deze twee boeken vanuit het perspectief van twee andere belangrijke personen zijn geschreven.

De kaften van de boeken vind ik erg mooi, op iedere kaft staat een oog maar zijn ze allemaal anders. De kleuren vind ik ook erg mooi allemaal. Deze serie staat zeker mooi in je kast!

Omdat deze serie uit meerdere boeken bestaat en ik jullie geen spoilers wil geven uit de andere boeken, zal ik me in deze review vooral op de verhaallijn van vrees me focussen. Bij de andere boeken zal ik een korte toelichting geven van wat ik ervan vond.

Vrees me:
” ‘Je kunt me niet aanraken,’ fluister ik.
Ik lieg, maar dat zeg ik niet.
Hij kan me aanraken,
maar dat zal ik nooit vertellen.

Raak me alsjeblieft aan, is wat ik wil zeggen.
Er gebeuren dingen als mensen me aanraken.

Vreemde dingen. Slechte dingen. Dode dingen.

Niemand weet waarom de aanraking van Juliette dodelijk is, maar Het Herstel heeft grootse plannen met haar. Ze willen haar gebruiken als wapen in hun strijd voor een alleenheerschappij.
Maar Juliette heeft haar eigen plannen. Ze vindt voor het eerst in haar leven de kracht om terug te vechten, en om aan een toekomst te denken met de jongen van wie ze dacht dat ze hem voor altijd kwijt was. ” (Bol.com)

Dit is deel 1 in de serie. Ik vond het begin van dit boek een beetje vaag. Ik moest echt even door de eerste helft van het boek heen komen, want het verhaal kwam een beetje langzaam op gang. In het begin waren sommige dingen ook vaag beschreven waardoor ik eigenlijk niet goed wist wat er nu eigenlijk allemaal gebeurde. Ik denk dat het verhaal op ongeveer 1/3 van het boek pas echt op gang komt. Vanaf dit moment werd het spannend en begon ik pas echt te begrijpen hoe de wereld waarin het verhaal zich afspeelt in elkaar zit. Ik heb het boek dan ook snel uitgelezen nadat ik door het wat vage begin heen was.

Juliette is in dit verhaal de hoofdpersoon, al snel komt ook Adam in het verhaal. Dit is een van de hoofdpersonages. In het begin zit Juliette opgesloten omdat de regering van de wereld waarin het verhaal zich afspeelt grote plannen heeft met haar. Juliette blijkt Adam te kennen van vroeger, maar er komen nog meer personages voor in het verhaal. Een ander belangrijk persoon is Warner, de beruchte en gevreesde leider van het Herstel.

Het boek is onvoorspelbaar, dit vind ik altijd erg belangrijk. Als een boek voorspelbaar is vind ik het al gauw saai worden. Ik vond dit ook een goed boek, maar boek twee en drie vond ik nog beter.
Ik zal bij deze boeken geen samenvatting en spoilers vertellen. Boek twee was eigenlijk het hele verhaal door spannend en pas na dit boek was ik echt fan van deze serie. Ik heb dit boek dan ook heel snel uitgelezen en het einde was heel verrassend en ik moest dan ook gelijk verder lezen in deel 3. Heel boek 3 vond ik ook erg goed, op het einde na. Bij het einde dacht ik echt: is dit alles? Ik was echt teleurgesteld, ik vind dit echt een groot minpunt. Ik heb een beetje het gevoel dat het einde is afgeraffeld en dat het verhaal nog niet af is.

Ondanks het einde van deel 3 vind ik dit wel een goede serie, het verhaal is onvoorspelbaar en de schrijfstijl van Tahereh Mafi is anders dan ik gewend ben, maar ik vind het wel een leuke schrijfstijl. Ik vind deze serie zeker een aanrader!