DIY Thee mok | DIY

Vandaag heb ik een makkelijke en goedkope DIY voor jullie. Misschien ook nog een last minute idee voor een kerstcadeautje. Ik hoop niet dat iemand uit mijn familie toevallig op mijn blog kijkt, want ik geef dit ook cadeau. In dit artikel laat ik jullie zien hoe je zelf een leuke thee of koffie mok kan maken. Het is heel simpel, je kan er je eigen draai aan geven en het is ook nog eens een leuke en persoonlijk cadeautje. Klik snel verder om de DIY te zien.

Wat heb je nodig:
– Mokken/kopjes; Xenos €1,99
– Watervaste stift; Action
– Pen & papier

Ik heb vier mokken gekocht bij de Xenos. Je hebt bij de Action ook mokken die goedkoper zijn, maar ik vond deze leuk omdat ze van boven nog een extra randje hebben. Je kan natuurlijk ook gekleurde mokken kopen, maar ik vind wit het mooiste.

Ik kwam op dit idee door Pinterest en heb hier ook inspiratie opgedaan. Als eerste is het handig om te bedenken wat je precies op je mok wilt hebben. Het is handig om eerst even op een papiertje te oefenen met een pen en vervolgens met je stift. Zo weet je ongeveer hoe je hoe dik de stift is. In huis vond ik nog een whiteboard marker. Met deze stift oefende ik even op de mok wat ik precies wilde doen. Deze stift kan je heel makkelijk weer van de mok afvegen.

Hierna begon ik met het tekenen. Met stipjes gaf ik aan waar ik ongeveer mijn lijnen wilde. Achteraf kan je deze stipjes heel makkelijk weg vegen. Als eerste tekende ik dit kransje. Hierdoor wist ik ook waar de tekst ongeveer moest komen. Op een mok tekenen is wel een beetje lastig omdat het natuurlijk rond loopt en glad is. Als je echt een foutje hebt gemaakt kan je altijd nog met een nat doekje de lijnen eraf vegen. Je moet wel hard duwen, maar uiteindelijk gaat de permanente stift er wel af. Mijn tip is wel om niet te perfectionistisch te zijn. Ik wil dit soort dingen altijd perfect doen, maar dat zal toch nooit lukken. Meestal zie je kleine foutjes niet eens meer.

Als je eenmaal de tekst op je mokken hebt geschreven, is het tijd om ze in de oven te doen. Hierdoor blijft de permanente stift er echt goed op zitten, ook als je ze bijvoorbeeld in de vaatwasser doet. Zet de mokken 30 minuten in de oven op 200 graden Celsius. Verwarm de oven niet voor. Als je de mokken er gelijk in zet, warmen ze langzaam op. Als dit niet doet en eerst de oven voor verwarmt dan kunnen de mokken breken door het temperatuur verschil. Als ze na dertig minuten klaar zijn moet je ze ook weer even in de oven laten staan en ze langzaam laten afkoelen zodat ze niet breken. Pas ook op als je ze eruit haalt, want ze blijven vaak best lang warm. Doe dit dus met ovenhandschoenen.

En als ze dan zijn afgekoeld zijn ze klaar! Spoel ze ook nog even goed af, je hebt er natuurlijk zelf heel de tijd met je handen aan gezeten en ook in de winkel zijn ze door verschillende mensen aangeraakt. Bij deze mokken kan je ook nog wat kleine dingetjes doen. Bijvoorbeeld stokjes met chocola eraan voor chocolademelk of thee. Ik vind het er in ieder geval heel leuk uit zien. En je kan allerlei verschillende dingen op de mokken schrijven/tekenen!

Ik hoop dat jullie dit een leuke DIY vinden!

 

 

 

 

6 gedachtes over “DIY Thee mok | DIY

  1. Superleuk! Ik heb laatst ook zo’n DIY geplaatst en maakte ze laatst weer, ik wist alleen niet dat die stiften ook te koop waren bij de Action, en mijne was best duur haha!

Geef een reactie

