Studiekeuze, se-weken & motivatie | My life; What’s happening? #7

Vandaag is de dag die al vanaf het begin van dit jaar in mijn hoofd zit. Veertien januari kwam steeds sneller dichterbij en ik moest nu echt opschieten met mijn studiekeuze. En vandaag is het dan zover, de dag waarop je je voor de meeste decentrale selecties en lotingen voor universiteiten in moest schrijven. En voor wat heb ik me ingeschreven? Nog niks.

De afgelopen weken heeft mijn studiekeuze echt iedere dag in mijn hoofd gezeten. Ik twijfelde zo veel dat ik op een gegeven moment helemaal gek werd van mezelf. In de kerstvakantie heb ik verschillende rampscenario’s bedacht, stel ik word hier niet toegelaten of ik maak de verkeerde keuze en had het achteraf beter zo kunnen doen. Nog steeds twijfel ik of ik wel de goede keuze heb gemaakt, maar ik hoop het wel.
Als jullie mijn blog volgen, hebben jullie misschien al gelezen dat ik het liefste geneeskunde wil doen. En dat is nog steeds zo, maar jammer genoeg word je niet zo snel toegelaten. Ik heb de afgelopen tijd heel veel informatie over allerlei universiteiten en decentrale selecties opgezocht en uiteindelijk dacht ik het te weten. Het liefste wilde ik naar Rotterdam, maar met mijn cijfers en niet al te geweldige cv was dit voor dit jaar geen optie. Hierna besloot ik dat het Leiden zou worden. Ik ben niet naar een open dag of meeloopdag geweest maar ik dacht dat ik hier het meeste kans zou maken bij de decentrale selectie. Toen ik eindelijk had besloten, heb ik me hier ingeschreven. Eindelijk dacht ik dat ik de goede keuze had gemaakt, maar toen begon ik weer te twijfelen. Wat weet ik eigenlijk over die BMAT test? Kom ik überhaupt wel door de eerste ronde heen? En maak ik niet de verkeerde keuze door nu misschien een lotingskans te verspillen dit jaar?
Ik besloot meer informatie over de test op te zoeken en kwam erachter dat dit waarschijnlijk toch wel een hele moeilijke toets is. Alle vragen zijn in het Engels en je moet ook een essay schrijven in het Engels. Mijn Engels is wel redelijk goed, maar je score wordt bepaalt door de uitkomst van deze test en je overgangscijfers van vwo 5 naar 6. Mijn cijfers zijn niet zo goed en ook denk ik dat de test ook moeilijk zal zijn. Daarom heb ik me toch weer uitgeschreven voor de decentrale selectie in Leiden. Ik wil heel erg graag geneeskunde studeren, maar ik denk niet dat ik dit jaar ergens een goede kans maak. Natuurlijk weet ik het van tevoren niet zeker, maar ik schat mijn kansen niet zo hoog in.

Uiteindelijk kwam ik op een van mijn noodplannen uit. Ik heb besloten dat ik me dit jaar nog niet voor geneeskunde ga inschrijven. In plaats daarvan wil ik een jaar verpleeg- en verloskunde gaan doen. Dit is niet de studie die ik wil blijven doen, maar ik wil volgend jaar proberen om door de decentrale selectie van geneeskunde in Rotterdam te komen. De universiteit waar ik al vanaf het begin af aan het liefste geneeskunde zou willen studeren. Ik wil het komende jaar proberen om volgend jaar in de zorg te gaan werken en daarnaast dus de studie verpleeg- en verloskunde. Hierdoor heb ik straks toch een basis en kan ik hopelijk mijn motivatie verbeteren. Ik hoop heel erg dat ik hiermee de goede keuze maak, maar dat zal ik achteraf wel zien. Ik vond het echt lastig om een keuze te maken, ook omdat ik me toch al een beetje verheugde op bijvoorbeeld op kamers  en naar een universiteit gaan. Maar hopelijk is dit volgend jaar dan het geval.

Nu ik dan eindelijk gekozen heb, is het weer tijd om me volledig op school te focussen. Volgende week heb ik weer een se-week en met leren ben ik nog niet zo ver. Ik merk ook dat mijn motivatie een beetje minder is, maar dat mag dit jaar natuurlijk absoluut niet. Na vijf jaar mag ik niet opeens in het zesde jaar opgeven, want ik wil mijn diploma halen. Ik vind het heel raar dat mijn schooljaar nu alweer over de helft is. Over minder dan vijf maanden zijn de eindexamens al, en dan moet het toch echt gebeuren. Na zes jaar ben ik ondertussen wel een beetje klaar met de school waar ik nu op zit.

Nu ik dit artikel heb geschreven, ga ik maar snel weer verder met leren en huiswerk maken. Ik hoop dat ik jullie niet al te veel verveeld heb met mijn rampscenario’s en twijfels!

Geef een reactie

