Succulents / vetplantjes kweken #1 | DIY

Misschien hadden jullie het al door, maar ik heb op het moment een obsessie met succulents of in het Nederlands ook wel vetplantjes genoemd. Ik ben een succel (ha-ha-ha). Sorry voor mijn slechte woordgrap, maar door mijn obsessie voor succulents kwam ik door Pinterest op het idee om mijn eigen succulents te kweken. Ik ga jullie de komende weken tot maanden op mijn blog laten zien hoe ik dit doe en ik laat jullie de voortgang zien. Vandaag dus het eerste artikel over vetplantjes kweken!

Vetplantjes zijn relatief makkelijk om te verzorgen. En het kweken van vetplantjes is helemaal niet moeilijk! Ik en mijn zusje hadden allebei vetplantjes die niet mooi meer waren. Ze hadden te weinig licht gekregen en waren dus gaan strekken om meer licht op te vangen. Deze plantjes hebben we gebruikt voor het kweken van nieuwe vetplantjes.

Het kweken van vetplantjes is heel makkelijk, maar het duurt wel erg lang. Je hebt dus veel geduld nodig. Hieronder zal ik jullie stap voor stap uitleggen hoe je vetplantjes moet kweken. De nieuwe vetplantjes groeien uit de blaadjes of de stam, deze heb je dus nodig.

Stap 1:
Kies een vetplant die je gaat gebruiken om te kweken. Ik en mijn zusje hebben dit dus gedaan met een vetplant die niet mooi meer was. Het is belangrijk dat de blaadjes van de vetplant in goede conditie zijn, als ze dus wondjes hebben of half dood zijn dan kan je ze beter niet meer gebruiken.

Stap 2:
Haal de bladeren er af. Dit is een van de belangrijkste stappen. De blaadjes kun je er makkelijk af trekken, maar je moet dit wel voorzichtig doen. Als je een blaadje voorzichtig heen en weer beweegt laat het blaadje los bij de stam. Het uiteinde is nu maanvormig. Je kan de blaadje niet afbreken of knippen, dan zullen er geen nieuwe vetplantjes uit groeien.

Stap 3:
Laat de blaadjes nu een paar dagen drogen. Het maakt niet uit waar je ze neer legt, je kan ze op een beetje aarde leggen, maar je kan ze ook gewoon op een bordje zonder aarde leggen. Het is nu belangrijk om de blaadjes te laten drogen. Het uiteinde van het blaadje is nog open en dit moet nu drogen. Na een paar dagen zul je zien dat het uiteinde gedroogd is, er zit een soort vliesje over.

Stap 4:
In principe hoef je de blaadjes nu geen water te geven. De bladeren zitten namelijk zelf vol met vocht. Na een tijdje heeft het blaadje nieuw water nodig, maar doordat hij niet meer vast zit aan de plant krijgt hij dit niet. Op dit moment gaat de plant zich voortplanten, uit het blad zullen nieuwe succulents ontstaan. Dit kan erg lang duren, succulents groeien langzaam en ook het kweken duurt dus lang.

Stap 5:
Geduld. Nadat je de blaadjes hebt neergelegd, is het tijd om te wachten. Mijn zusje en ik dachten eerst dat we iets fout hadden gedaan, maar na twee weken ontdekten we opeens kleine roze worteltjes en knopjes. Eindelijk gebeurde er wat! Vanaf dit moment moet je de blaadjes af en toe licht besproeien met wat water. Wij doen dit met een plantenspuit.

Ik sluit hierbij de eerste succulent update af. Ik kan jullie alvast vertellen dat er snel weer een nieuwe update komt, want inmiddels zijn we alweer een paar weken verder dan de dag waarop ik bovenstaande foto’s maakte. Ik vind het echt leuk om te zien hoe de plantjes langzaam groeien en hopelijk hebben mijn zusje en ik straks een heleboel nieuwe vetplantjes!

Een gedachte over “Succulents / vetplantjes kweken #1 | DIY

Geef een reactie

