We were liars – e. Lockhart | Boeken review

Vandaag is het weer eens tijd voor een boek review! Nu het vakantie is heb ik weer meer tijd om te lezen. Lezen is echt een van de dingen die ik het liefste doe. Reviews over boeken schrijven vind ik ook leuk en misschien hebben jullie er wat aan! Zelf vind ik boeken reviews altijd erg handig als ik bijvoorbeeld een nieuw boek wil kopen. Vandaag review ik een boek waar je misschien al wel eens van gehoord hebt, namelijk: we were liars geschreven geschreven door e. Lockhart.

Van te voren moet ik even zeggen dat er stukjes in zullen zitten die spoilers kunnen bevatten. Ik zal proberen bepaalde gebeurtenissen in het boek te beschrijven zonder precies te verklappen waar het over gaat. Ook zal ik precies aangeven wanneer er echt een spoiler in dit artikel staat, dus vanaf hier kan je gewoon rustig verder lezen totdat ik aangeef dat er spoilers komen!

Als je een beschrijving over dit boek zoekt, vind je eigenlijk vrij weinig. Ook staat er op de achterkant van het boek geen duidelijke beschrijving van de inhoud van het boek. Hierdoor weet je eigenlijk niet echt waar het verhaal over zal gaan. Dit is denk ik ook de bedoeling geweest van de schrijver, zonder verwachtingen het verhaal in gaan.

Het boek is opgedeeld in verschillende delen en beetje bij beetje begin je door te krijgen waar het verhaal over gaat. In het kort: een rijke familie spendeert de zomers altijd op hun privé eiland. De hoofdpersonen in dit verhaal zijn Cadence, Johnny, Mirrin en Gat. Cadence, Johnny en Mirrin zijn familie, Gat is een vriend van de familie. Deze vier worden samen ‘the liars’ genoemd.
Aan de schrijfstijl moest ik wel even wennen. Er wordt steeds over kleine gebeurtenissen verteld. Voor mijn gevoel werd er niet echt diep op ingegaan en was het verhaal vooral in meerdere kleine stukken ingedeeld. Ik vond het een beetje vaag allemaal. In het boek worden veel metaforen gebruikt, hierdoor weet je soms niet of het nou echt gebeurd is of niet. Dit zorgde er ook voor dat ik niet echt in het verhaal kwam. Ik had het gevoel dat ik de personages niet echt beter leerde kennen en op een gegeven moment heb ik het boek ook weg gelegd. Na een hele lange tijd besloot ik om toch nog even het laatste stuk te lezen, omdat ik overal las dat dit boek een heel schokkend en verrassend einde heeft.

Uiteindelijk heb ik het boek uitgelezen. Het einde had ik niet zien aankomen, maar toch werd hierdoor de rest van het verhaal wel duidelijk. Opeens begreep ik waarom bepaalde gebeurtenissen zo vaag waren beschreven. De schrijver heeft in het hele boek al kleine hints gegeven die op het einde duiden. Het is daarom ook wel interessant om achteraf deze hints nog eens na te gaan.

Ondanks het verrassende einde vond ik dit boek niet geweldig. Ik zou het niet nog een keer lezen. Het verhaal vond ik niet zo interessant en ik kon me niet goed inleven in de hoofdpersonen. Pas op het laatste had ik het gevoel dat het verhaal ergens over ging. Net toen het verhaal me begon te boeien was het alweer voorbij.

-Spoiler: ook de gebeurtenis aan het einde vond ik een beetje raar. Als je het boek hebt gelezen weet je waar ik het over heb. Ik vond het hele plan een beetje dom eigenlijk. Het was in mijn ogen logisch dat het niet goed kon gaan. Einde spoiler-

Het einde van het boek vond ik goed, en ook de hints door het hele boek heen vind ik knap bedacht door de schrijver. Maar over het algemeen was ik wel een beetje teleurgesteld. Ik had zelf wat meer verwacht van dit boek.

Als jullie het leuk vinden kan ik binnenkort weer een boeken review doen, en als jullie nog leuke boekentips hebben laat het me dan weten in de comments!

We were liars – e. Lockhart