Waar het licht is – Jennifer Niven | Boeken review

In de vakantie lees ik altijd nog meer dan normaal. Tijdens lange autoritten of gewoon als ik even niets te doen heb, vliegen de boeken erdoorheen. Tijdens mijn vakantie naar Noorwegen heb ik boeken op mijn ereader gelezen, maar ook gewone boeken. Een van de boeken die ik heb gekocht en gelezen is: Waar het licht is, geschreven door Jennifer Niven. Ik was erg benieuwd naar dit boek en vandaag ga ik jullie vertellen wat ik ervan vond.

” Theodore Finch wil een einde aan zijn leven maken. ‘Ik ben kapot en geen mens die me kan maken.’
Violet Merkey is verslagen door de dood van haar zus. ‘In dat ogenblik dat onze auto zich door de vangrail boorde stierven mijn woorden ook.’
Ze ontmoeten elkaar op de rand van de hoge klokkentoren op school – vanaf dat moment begint hun verhaal. Alleen samen kunnen ze zichzelf zijn…
Ik stuur een sms naar Violet: ‘Jij bent alle kleuren ineen, op volle sterkte.’
‘Je bent echt geschift, Finch. Maar dat is het liefste wat er ooit tegen me is gezegd.’
Maar naarmate Violets wereld groeit, begint die van Finch te krimpen. Hoe ver zal Violet gaan om de jongen van wie ze is gaan houden te redden?”

Dit is de beschrijving die op de achterkant van het boek staat. Geen lange of uitgebreide beschrijving zoals je bij sommige boeken weleens hebt. Ik zag dat andere dit boek een beetje op het boek Eleanor & Parker vonden lijken, maar dat vond ik eigenlijk niet. Ik snap wel waarom je dit zou kunnen denken, het gaat namelijk over een jongen en een meisje die verliefd op elkaar worden. Maar toch vind ik allebei de boeken van elkaar verschillen.

Het boek gaat dus over een jongen Theodore Finch en Violet Merkey. Het boek is vanuit twee perspectieven geschreven, het ene moment lees je dus vanuit het perspectief van Finch en soms vanuit dat van Violet. In bepaalde boeken kan dit verwarrend zijn, maar dat vond ik in dit boek niet. Doordat Finch en Violet zo verschillend zijn, raak je niet snel in de war. Wanneer het verhaal overgaat op de andere persoon ben je meestal ook gelijk op een ander moment in het verhaal. Het is niet zo dat je alles twee keer leest maar dan vanuit een ander perspectief. Ik vind boeken die vanuit twee perspectieven zijn geschreven de laatste tijd steeds leuker.

In dit boek worden de personages erg goed uitgewerkt. Je leert de karakters erg goed kennen. Ook zie je hoe de personages langzaam veranderen, zeker bij Violet merk je dit goed. Finch verraste me het meest in dit verhaal. Ik had van tevoren een beetje verwacht dat het zo zou gaan als in andere verhalen: de ‘rare’ jongen wordt verliefd op het populaire meisje en daar houdt het verder wel bij op. Maar in dit boek was dat niet het geval. Finch was eigenlijk best anders dan ik had verwacht, helemaal niet verlegen en hij trekt zich niks van anderen aan. Hij bracht zeker de humor in het verhaal, maar tegelijkertijd zie je ook hoe hij steeds dieper verstrikt raakt in zijn eigen gedachten. Hierdoor krijgt het boek ook gelijk een wat serieuzere lading. Het zet je zeker aan het denken.
Violet verandert in dit verhaal echt van het populaire meisje in een veel aardiger en normaler meisje. In het begin vond ik Violet niet gelijk een leuk personage, maar hoe verder ik in het verhaal kwam, hoe leuker ik haar vond worden. Doordat ze in het begin nog echt het populaire meisje is, ergerde ik me af en toe een beetje. Maar aan het einde van dit boek was dat helemaal verdwenen.

Het einde had ik al een klein beetje aan zien komen, maar toch vond ik dit hele boek niet voorspelbaar. Wel hadden sommige stukjes in het verhaal iets uitgebreider gemogen wat mij betreft. Maar dit zijn maar een paar kleine dingetjes. Op het einde ga ik verder niet in omdat ik geen spoilers wil weggeven.

Ik denk dat dit boek een aanrader is voor iedereen die de boeken van John Green graag leest. Je zou het een beetje met TFIOS kunnen vergelijken, maar aan de andere kant ook juist weer niet.
Dit is een boek dat dicht bij de werkelijkheid staat en ondanks dat vooral het begin luchtig en met humor is geschreven zit er ook een diepere betekenis in dit boek. Dat is denk ik waardoor ik dit een goed boek vind!

Waar het licht is – Jennifer Niven