Noorwegen #1 | Fotografie

Afgelopen vakantie ben ik drie weken naar Noorwegen geweest, samen met mijn ouders en zusje. Ik heb in totaal meer dan 2000 foto’s gemaakt en vandaag ga ik jullie een klein deel van de foto’s laten zien. Ik ga natuurlijk niet alle foto’s laten zien. Omdat ik zo veel bijzondere dingen heb gedaan splits ik de foto’s die ik wil laten zien op in meerdere delen, anders wordt het artikel veel te lang! Ik laat jullie mijn foto’s zien en ik vertel er bij wat ik allemaal heb beleefd.

Even wat fototechnische informatie vooraf. Alle foto’s heb ik zelf gemaakt (tenzij ik er zelf opsta natuurlijk). Ik heb de foto’s gemaakt met mijn Canon 1100D en drie verschillende lenzen. Ik heb de volgende lenzen gebruikt: 50 mm, 18-55 mm en de 17-300 mm.

De reis begint altijd met een heel lang stuk rijden en een dag of nacht op de boot. Dit keer zijn we vrijdag middag vertrokken en zijn we heel Nederland, Duitsland en Denemarken door gereden. In totaal zo’n vijftien uur rijden. Vervolgens zaten we zaterdag de hele dag op de boot en kwamen we aan in Oslo! Hierna volgde nog een rit van vier uur naar ons eerste huisje toe.

Onze eerste huisje lag dicht bij het plaatsje Lom. We verbleven in een heel schattig klein huisje. Het huisje lag aan een meer, daar lag een kleine houtzagerij. Heel leuk om foto’s bij te maken! Mijn geruite bloesje paste toevallig wel een beetje bij het houthakkers thema.

Zoals ik net al zei lag ons huisje vrij dichtbij het plaatsje Lom. Lom ligt dichtbij de Sognefjellet. Dit is een route over de hoogste bergweg van Noord-Europa. De Sognefjellet is een heel bekend gebied in Noorwegen. Dit is ook iets wat ik deze vakantie een van de mooiste dingen vond. Ik hou heel erg van dit soort landschappen, lekker veel ijs en sneeuw! Normaal gesproken ligt er in de zomer niet meer zo veel sneeuw als op de foto’s hierboven, maar toevallig was dit een van de koudste zomers sinds iets van 1980 (ik weet niet meer het precieze jaartal). Hierdoor lag er nog heel erg veel sneeuw.

Ook zijn we naar een uitkijkpunt geweest dat Blåhø heet. De weg hierna toe was uitdagend, met hele steile weggetjes die alles behalve geasfalteerd zijn. Op de terugweg was er ook een probleempje met de remmen, wat natuurlijk niet zo fijn is als je op de top van een berg van 1617 meter staat en weer terug naar beneden moet. Het resulteerde in rokende remmen en heel langzaam en voorzichtig rijden, maar we hebben het gehaald en eenmaal beneden heeft mijn vader het probleem opgelost. Dit was weer een totaal andere omgeving maar ook heel erg apart en mooi! Wel met heel veel wind en erg koud!

En om dit eerste artikel met foto’s van mijn vakantie naar Noorwegen af te sluiten een foto die gemaakt is bij de bakkerij in het stadje Lom. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om een greep te zien uit mijn foto’s! Binnenkort volgen er nog meer foto’s, met onder andere een activiteit die al heel erg lang op mijn bucket list stond. Maar dat zien jullie volgende keer!

4 gedachtes over “Noorwegen #1 | Fotografie

Geef een reactie

