Analoge fotografie | Fotografie

Fotografie is iets waar denk ik iedere blogger wel van houd. Het is natuurlijk een belangrijk onderdeel van een blog. Ik blog al vrij lang en ik moet zeggen dat dit zeker heeft mee geholpen aan mijn passie voor fotografie, maar dat ik naast het fotograferen van dingen voor mijn blog ook heel graag bezig ben met foto’s maken. Ik had al een spiegelreflex- en een polaroid camera, maar een paar maanden geleden kwam daar ook de Pentax K1000 bij, een analoge fotocamera!


Ik kocht via marktplaats de Pentax K1000. Op marktplaats zijn een heleboel analoge camera’s te vinden voor een goede prijs! Ik kocht mijn camera voor 20,00. Een analoge camera is een ouderwetse camera, je werkt namelijk niet digitaal maar met rolletjes. Als je aan analoge fotografie gaat beginnen moet je wel in je achterhoofd houden dat je geduld moet hebben en dat het vrij prijzig is.
Je kan via internet rolletjes bestellen, maar bij de Hema en het Kruidvat hebben ze ze ook. Ik heb nu mijn eerste rolletje vol geschoten en inmiddels zijn de foto’s ontwikkeld. Ik liet dit bij het kruidvat doen, het duurde wel 2,5 voordat ik de foto’s eenmaal had, maar dit komt omdat er niet veel mensen zijn die nog met rolletjes foto’s maken, hierdoor duurt het best lang.

Het leuke aan analoge fotografie vind ik dat je niet direct ziet hoe de foto’s zijn geworden. Op een digitale camera zie je gelijk de foto’s en kan je ze wissen en er zoveel maken als je wilt, bij een analoge camera moet je echt even de tijd nemen om een goede foto te maken. Ook moet je zelf alles instellen. Je moet als eerste de iso-waarde instellen. Dit ligt eraan welk rolletje je hebt gekocht.
Vervolgens moet je ook zelf de sluitertijd en het diafragma instellen. Dit bepaalt onder andere de hoeveelheid licht op de foto. Als allerlaatste moet je ook nog de foto scherp stellen met de lens. Even wat anders dus dan bij een digitale camera. Mijn eerste rolletje was ook gelijk een beetje om alles uit te testen. Er zitten mislukte foto’s bij die veel te donker zijn, maar er zitten ook mooie foto’s bij.
Wat ik ook leuk vind aan een analoge camera is het effect dat de foto’s hebben. Het lijkt net of er een soort filter overheen zit. Dit geeft echt een beetje een vintage/hipster-effect. Als jullie de foto’s zien, zullen jullie vast wel begrijpen wat ik bedoel!
Ik deed er best lang over om mijn rolletje vol te schieten. Er zitten zelfs nog foto’s bij van toen ik bezig was met mijn eindexamens in mei. Ook zitten er een paar vakantiefoto’s bij. Op vakantie heb ik niet veel foto’s gemaakt met deze camera omdat ik nog niet zo goed wist of de foto’s daadwerkelijk gelukt waren, maar in het vervolg ga ik zeker meer foto’s met deze camera maken.

En nu is het tijd voor een paar van de foto’s. Zoals ik al zei zijn er ook een paar mislukt, maar er zitten ook mooie tussen waar ik op gehoopt had! De foto hierboven was de eerste foto die ik maakte, van mijn hond. Op deze foto is goed het effect te zien waar ik het over had.

Ik ben een fan van analoge fotografie. Ik heb nu mijn eerste rolletje laten ontwikkelen en het is zo leuk om te zien wat je allemaal hebt gefotografeerd en of het gelukt is. Het laten ontwikkelen van de foto’s is niet goedkoop, voor 16 foto’s betaalde ik 8,00. Maar de rolletjes zelf zijn bij bijvoorbeeld het kruidvat niet zo duur, ik heb nu bijvoorbeeld een rolletje erin zitten met 24 foto’s en deze was maar 4,00.
Ik kan niet wachten om meer foto’s te maken met mijn camera!

3 gedachtes over “Analoge fotografie | Fotografie

Geef een reactie

