Kerst Stolp | DIY

Ik hou van de winter en alles wat er mee te maken heeft. Ook kerst vind ik erg leuk en daarom is mijn kamer op dit moment al aardig in een kerst- en wintersfeer. Ik vind het erg leuk om lichtjes op te hangen en kaarsjes neer te zetten. Ik had al langere tijd een stolp van de Hema en deze heb ik omgetoverd tot een mini kerst landschapje. Klik snel verder om te zien hoe ik dit gedaan heb!

Wat heb je nodig?
– Een stolp
– Mos (groen mos en rendierenmos)
– Klein rendiertje/hertje
– Nep sneeuw of een spuitbus met sneeuw
– Schaar
– Aluminium folie of huishoudfolie
– Eventueel lampjes

Als eerste is het onderstuk van mijn stolp van hout. Het mos is vochtig en ook moet je eens in de zoveel tijd het mos met een plantenspuit besproeien. Het onderstuk kan dus nat worden. Om te voorkomen dat het heel eg nat wordt, heb ik er aluminium folie overheen gedaan. Toen ik eenmaal bezig was zag ik dat je het aluminiumfolie erg goed blijft zien en daarom heb ik het aluminium folie vervangen door huishoudfolie. Aluminiumfolie werkt handiger, maar huishoudfolie is minder goed zichtbaar.

Ik heb twee soorten mos gebruikt, dikker groen mos en rendiermos of ook wel IJslandsmos. Allebei komen ze van de Intratuin. Bij de Intratuin hebben ze allerlei verschillende soorten mos, ook verschillende soorten gecombineerd. Het mos moet je af en toe en beetje besproeien met water. Je kan het eventueel ook laten drogen, zeker bij het rendiermos gaat dit erg goed.

Het groene mos bestaat uit verschillende bollen. Ik heb de kleinste bij elkaar gezocht en daarna is het een beetje passen en meten. Het mos is ook vrij makkelijk uit elkaar te trekken, zo kan je kleinere stukjes gebruiken. Ik heb de zijkanten zoveel mogelijk opgevuld met deze kleinere stukjes mos. De zijkanten en onderkant zijn bruinig, ik heb geprobeerd om dit zoveel mogelijk te verbergen.
Als je een goede basis hebt van mos dan heb je een soort bergje. Hierop strooide ik wat nep sneeuw uit een zak. Je kan hiervoor ook sneeuw uit een spuitbus gebruiken. Ook dit kan je allemaal bij de Intratuin vinden maar bijvoorbeeld ook bij de Action. Omdat ik losse stukken mos heb gebruik zaten er spleten tussen de verschillende stukken. Over deze stukken heb ik rendiermos gelegd. In een normaal landschap zitten ook altijd allerlei soorten mos door elkaar, het geeft dus een natuurlijk effect.

Vervolgens heb ik een klein rendiertje op het mos gezet. Dit rendiertje had vanonder een wit plateautje. Dit vond ik niet zo mooi dus dit heb ik bedekt met kleinere stukjes mos. Vergeet niet om hier ook wat sneeuw over te strooien. Handig is om hierbij een pincet te gebruiken. Met een pincet kan je alle kleine stukjes mos ergens neer leggen.
Voor de sneeuw heb ik ook een groot rietje gebruikt, hier heb ik sneeuw ingedaan en vervolgens onder het rendiertje zachtjes geblazen zodat hier ook wat sneeuw zat.
Hierna heb ik de zijkanten nog opgevuld met wat mos en toen was het tijd om de glazen stolp erover te zetten. Dit moet je wel even voorzichtig doen, je wil natuurlijk niet dat je mos constructie in elkaar stort. Ik heb dit een paar keer opnieuw gedaan maar het lukte vrij snel!

En dit is dan het eindresultaat! Eventueel kan je nog wat kerstlichtjes in de stolp doen, mijn stolp is echter vrij klein dus ik heb de lichtjes weg gelaten. Ik vind het heel erg leuk staan als decoratie. Wel ga ik denk ik nog iets meer sneeuw over het mos strooien voor een extra winters gevoel!

Ik hoop dat jullie deze DIY leuk vonden!

5 gedachtes over “Kerst Stolp | DIY

  1. Pingback: Merry Christmas! | Lifestyle | Jasmijn Beauty

Geef een reactie

