Bullet Journal | Lifestyle

Een nieuw jaar betekende voor mij een nieuw notitieboekje. Ik gebruik altijd notitieboekjes voor to-do lijstjes en dingen die ik niet mag vergeten. Ik heb al eens eerder eraan gedacht om een bullet journal te maken. Een bullet journal is een notitieboekje wat je op een bepaalde manier indeelt en wat je helpt om georganiseerd te blijven. Destijds liet ik dat idee doen omdat ik al een notitieboekje had wat ik veel gebruikte, maar nu het bijna 2016 was besloot ik toch om een bullet journal te beginnen. In het artikel laat ik jullie zien hoe ik mijn bullet journal heb ingedeeld en het het er tot nu toe uitziet!

In een bullet journal kan je van alles schrijven/ tekenen. Het is de bedoeling dat je je bullet journal vooral geordend houd. Ik gebruik een zwart Moleskine boekje zonder lijntjes of blokjes. Je hebt Moleskine boekjes met een zachte en een harde kaft. Ik heb gekozen voor een harde kaft. Ik vind Moleskine boekjes fijn om te gebruiken, maar je hebt ook boekjes waar bijvoorbeeld al een index in staat gedrukt, dat is ook erg handig.

As eerste heb ik in mijn Bullet journal de icon library, dit wordt ook wel de key genoemd. Hierin staan alle tekentjes die ik gebruik bij mijn lijstjes. Dit kan je natuurlijk helemaal zelf invullen met dingen die jij handig vind. Ook kan je het later eventueel nog aanpassen.

Ik heb zelf mijn index gemaakt. Ik zet onderaan de pagina in de hoek ook zelf de pagina nummer. Bij een bullet journal is het belangrijk om een index te hebben, anders kan je niks meer terug vinden als je boekje wat voller raakt.

Vervolgens heb ik in mijn boekje een soort kalendertje van januari getekend en een january tracker. Hierin kan ik dingen bijhouden. Ik hou bijvoorbeeld bij wanneer ik een artikel online zet, wanneer ik mijn plantjes water geef, wanneer ik genoeg water heb gedronken op een dag en of ik mijn one line a day en mijn 365 questions a day heb ingevuld. Dit vind ik zelf erg handig!

Dan beginnen de dagelijkse to-do lijstjes. Zoals je links ziet heb ik ook een pagina met monthly goals en ook heb ik in mijn boekje nog lijstjes staan zoals welke boeken ik nog wil lezen etc. Het fijne aan een bullet journal is dat je tussen je to-do lijstjes door allerlei andere lijstjes kan maken. Zo lang je alles maar in de index blijft schrijven, blijft het overzichtelijk en makkelijk terug te vinden. Je kan eventueel ook nog met verschillende kleuren en post-its werken, maar dat vind ik zelf wat minder fijn.

Zoals je misschien wel is opgevallen, vind ik het ook erg leuk om met verschillende lettertypes te werken. Ik vind het tegenwoordig erg leuk om typography/calligraphy te proberen. Eventueel kan ik er wel een artikel over maken als jullie dit leuk vinden. In mijn bullet journal vind ik het leuk om er ook wat leuke tekeningetjes en dingen in te maken.

En als laatste vond ik het nog wel leuk om jullie mijn reverse bucket list te laten zien. Dit is net iets anders dan een bucket list omdat je hierbij alles opschrijft wat je al hebt gedaan in plaats van wat je nog wilt doen.
Dit is nog maar de eerste maand dat ik erin bezig ben, maar de bedoeling is dat ik dit bij blijf houden en uiteindelijk een vol boekje heb! Tot nu toe vind ik het erg fijn werken. Het is handig omdat ik mijn lijstjes op kan schrijven en bij kan houden, maar ook omdat ik er creatief in bezig kan zijn met lettertypes etc. Ik ben enthousiast!

Wanneer we weer wat weken/maanden verder zijn zal ik weer eens een bullet journal update plaatsen als jullie dat leuk vinden!

 

7 gedachtes over “Bullet Journal | Lifestyle

Geef een reactie

