Mijn studiekeuze + studiekeuze tips | Lifestyle

Vorig jaar was het voor mij de tijd om dan echt een studie te kiezen. Iets wat mij niet al te makkelijk af ging. Ik wist wel wat ik wilde studeren, maar jammer genoeg is dit geen makkelijke studie om toegelaten te worden. Zoals jullie misschien wel weten wil ik namelijk nog steeds erg graag geneeskunde studeren in Rotterdam. Ik vond het erg lastig om een goede studiekeuze te maken, ik moest met van alles rekening houden. Vandaag heb ik daarom een artikel gemaakt waarin ik mijn studiekeuze tips geef, ik heb namelijk veel geleerd van de periode waarin ik mijn studiekeuze moest maken. Ik hoop dat je er iets aan hebt, wanneer je zelf een studiekeuze moet maken of wanneer je bijvoorbeeld van studie wilt veranderen. Klik verder om mijn tips en verhaal te lezen!

Allereerst zal ik even vertellen hoe mijn studiekeuze ongeveer is gegaan. Dit is al eerder op mijn blog aan bod gekomen, maar ik zal in dit artikel precies uitleggen waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt.
Eigenlijk wist ik al lang wat ik wilde studeren: geneeskunde. Ik ben naar open dagen geweest en ik heb een meeloopdag gedaan. Toch waren er een paar obstakels. Het grootste obstakel is dat geneeskunde en lotingsstudie is. Ik moest hard werken om het vwo te halen en ik het was daarom ook niet vanzelfsprekend dat ik zou slagen in mijn examenjaar. Vanaf het jaar dat ik mee wilde doen aan de loting, werd het 100% decentrale selectie. Daarbij komt ook dat je in totaal maar drie lotingskansen hebt en je in Rotterdam maar een keer mee kan doen aan de decentrale selectie. Ik ben hierdoor enorm gaan twijfelen.
Ik wilde heel graag geneeskunde studeren, maar ik schatte mijn kans op toelating niet hoog in als ik dit in mijn examenjaar deed. Daarom heb ik allerlei alternatieve routes bedacht. Ik wilde me eerst bijvoorbeeld inschrijven in Leiden, hier heb ik me echter weer uitgeschreven omdat dit niet de universiteit was waar ik het liefste heen wilde. Ook twijfelde ik nog om gezondheid en leven of biomedische wetenschappen te studeren. Jammer genoeg werd ook gezondheid en leven vanaf mijn jaar een lotingsstudie.
Daarom heb ik besloten om eerst een jaar verpleeg- en verloskunde te doen. Dit is een hbo-studie. Dit is ook wat ik op dit moment doe. Zo kon ik mijn examens in zonder me ook nog eens zorgen te maken over mijn toelating tot geneeskunde. Ik doe op dit moment mee in de decentrale selectie van geneeskunde in Rotterdam. Met mijn jaar verpleegkunde hoop ik aan te kunnen tonen dat ik echt gemotiveerd ben om geneeskunde te studeren. Op dit moment weet ik dus nog niet wat ik volgend jaar studeer. Het kan zijn dat het verpleeg- en verloskunde is, maar ik hoop natuurlijk dat dit geneeskunde word.

Dit is in het kort mijn studiekeuze. Ik vond het zelf erg lastig om een goede keuze te maken, toch heb ik hier veel van geleerd. Hieronder geef ik jullie mijn tips:

– Meeloopdagen
Heb je de kans om een dagje mee te lopen met een student? Doe dit dan. Meld je zeker aan voor meeloopdagen van verschillende opleidingen. Een open dag is vaak toch een beetje reclame voor de opleiding, voor mijn gevoel krijg je bij een meeloopdag toch een iets beter beeld van de opleiding. Ook kan je de student vragen stellen over de opleiding.

– Voorkom tunnelvisie
Focus je niet te veel op één studie. Probeer naar meerdere opleidingen te kijken en bezoek ook meerdere open dagen en meeloopdagen. Het kan bijvoorbeeld dat de studie die jij wilt doen een lotingsstudie is. Door naar meerdere opleidingen te kijken, heb je een optie B.

– Bedenk alternatieve routes
Ik had op een gegeven moment een plan A, B en C. Ik heb een heleboel alternatieve routes bedacht, ik moest namelijk een noodplan hebben voor wanneer het niet zou lukken. Achteraf ben ik blij dat ik deze route heb gekozen, maar ik had wel meer meeloopdagen/open dagen willen doen. Ik heb dit echt veel te weinig gedaan en dit had mijn keuze misschien wel een stuk makkelijker gemaakt.

– Praat met klasgenoten/studenten
Praten met klasgenoten of mede studenten kan helpen. Je kan op nieuwe ideeën komen en je hoort hoe andere bepaalde dingen aanpakken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een klasgenoot ook dezelfde studie als jij wil doen. Het is handig en leuk om hierover te praten en misschien kunnen jullie elkaar ook helpen. Daarnaast is het handig om in contact te blijven, bijvoorbeeld wanneer iemand is toegelaten en jij niet. Wanneer je het nog een keer wil proberen kan je om hulp vragen of vragen wat je moet verwachten.

– Kies op tijd
Verdiep je in de data wanneer je je in moet schrijven. Dit kan namelijk nogal verschillen per studie en per niveau (mavo, havo, vwo). Je wil de inschrijfdatum natuurlijk niet mislopen!

 – Buitenland
Wil je een studie waar een loting voor is? Kijk dan eens in het buitenland, bijvoorbeeld België. Een studie als biomedische wetenschappen is in Nederland een lotingsstudie, in België niet. Overweeg deze optie ook eens. Wil je helemaal aan een nieuw avontuur beginnen? Kijk dan eens naar studies in de rest van Europa of zelfs Amerika. Ik heb zelf vooral veel naar België gekeken, ook omdat ik hier niet ver vandaan woon.

– Tussenjaar
Kom je er echt niet uit? Neem dan een tussenjaar. De studiefinanciering is toch afgeschaft, dus daarvoor hoef je niet per se direct met een studie te beginnen. Je kan in dat jaar gaan werken, vrijwilligerswerk gaan doen en je verdiepen in verschillende studies.

Dit waren de tips die ik jullie kan meegeven. Als laatste wil ik nog zeggen dat je niet te lang moet blijven twijfelen. Ik heb zelf heel lang nagedacht en getwijfeld. Het kan natuurlijk dat je eenmaal aan een studie begint en het je niet bevalt, je weet nooit zeker hoe het echt gaat zijn totdat je ermee begint. Je kan altijd nog wisselen van studie of een tussenjaar nemen. Het is een grote keuze die je moet maken, want het is toch weer een nieuwe stap en het bepaald voor een deel je toekomst. Toch is het geen ramp wanneer je van studie wisselt of stopt, wat is nou één jaar op een heel mensenleven? Ik hoop dat ik jullie een beetje heb kunnen helpen!

Laat hieronder zeker weten wat jij studeert of wat je graag zou willen studeren!

 

Geef een reactie

